Saturday, April 23, 2011

Bapak besau Lipan ni??


aku ingat dulu2 masa kecik2 kene kejar ngn lipan..pastu pijak2 dia kasi mati..buat umpan tangkap ikan..kau ingat ke tula yg paling besau..rupanya ade lagi yang PAling Besau..bapak dia..gile la..


5 jenis lipan terbesar di dunia

1. Lipan Galapagos


Scolopendra galapagoensis (lipan raksasa Galapagos) yang terbesar bersaiz 30-40 cm panjang 44-46 cm.Kawasan habibat : di Kepulauan Galapagos Island Santa Cruz, di daerah pesisir Ekuador, Peru selatan, di Kepulauan Cook.Warna hitam raksasa lintibang di Raja. Terdapat juga penemuan jenis ini yang berukuran 62 cm.


2. Lipan Peru

Scolopendra Caribiaenensis di pulau Curacao, Holland Anttilles telah ditemui bersaiz hingga 41-42 cm. dari individu liar. Kawasan habitat : Karibia pulau Trinidad, Amerika Selatan, Peru, Ekuador, Brazil, the Amazon River Basin negara dan daerah.


3. Lipan Amazon

Scolopendra gigantea Robusta (Lipan raksasa amazon) mempunyai panjang 25-30 cm.
Kawasan habitat : Brazil, Ekuador, Peru, the Amazon River Basin negara dan daerah. Umumnya badan berwarna merah, hitam sebagai individu, adalah hasil dari setiap perbezaan warna berubah, dan lainnya adalah hitam individu sebenarnya lipan raksasa Galapagos. Paling meyakinkan adalah yang paling banyak disirkulasikan foto masing-masing sepanjang 44 cm,jauh lebih besar daripada mana-mana lipan amazon raksasa.

4. Lipan Puertorico


Scolopendra sp.cf.crudelis (Lipan raksasa puerto rico) mempunyai panjang 20-25 cm. Kawasan habitat : di Karibia, Puerto Rico, Haiti dan negara-negara lain dan daerah amerika selatan.

5. Lipan Vietnam

Scolopendra subspinipes (lipan raksasa Vietnam) mempunyai 18-25 cm panjang.
Kawasan habitat : hutan hujan vietnam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...