Saturday, July 23, 2011

Puasa Menjelang tiba..dah ready ker?


Salam semua..lama da aku xmenulis dlm blog aku ni..asik sibuk dgn kerja je..pejam celik pejam celik..pose dah nk dekat..kalau ikut dari tarikh aku tulis ni (23hb Julai 2011) .berbaki lagi 8 hari je nak puasa..korang da ganti ke puasa korang?..

tahun lepas pas balik keje je kalau xsempat beli lauk nk berbuka kat umah..aku suka singgah masjid..area bangi ni..berbuka puasa ramai2 dengan jemaah masjid..bukan sebab nk makan free..tapi da xsempat nk g beli lauk..lagipun aku bujang..berbuka pose kat masjid..pastu leh solat Maghrib jemaah..hehe..

kadang2 menu berbuka kat masjid best2 juga..tapi xkisahla.aku xpk pn pasal menu tu sume..cuma duk pk...bila la aku nk tamatkan zaman bujang aku ni..klo da kawin leh berbuka/bersahur dgn istri..ohh..alangkah seronoknya..dapat berbuka bersama..bersahur bersama...dapat g terawaih bersama..dapat g beli juadah berbuka bersama..xpun dpt masak menu berbuka bersama..lagi syok dpt beraya bersama..huhu..

yela..tggu jodoh sampi..nant termakbul la doa tu nnt..tercapai la hajat tu.. kan?eh2..mengarut pasal kawin la pulak...calon belum ade lagi..da berangan..hahaha...

tahun ni..kalau dapat join berniaga bulan ramadhan tentu best..dulu2 masa bapak aku aksar..duk kat sabah..kitorg satu family memang berniaga bulan ramadan..kat bazar ramadan kat Kem Lokkawi,Putatan..orang sabah suka makan masakan org semenanjung dan lemang..aku penah join bapak aku jual lemang..memang laku la..letak je habis..letak je habis..rindu nk berniaga mcm dulu2..

sekarang kerja makan gaji..susah juga..kalau ade rezki lebih..aku nak buka bisnes sdri..sbb Allah da kata..9:10 dr pintu rezki ialah berniaga..insyallah..kalau ade rezki..bole la buka company sdri..insyallah..

Tahun lepas aku ade juga skip tarawih..sebab balik kerja lewat..harap2 tahun ni dapat fullkan terawih berjemaah..insyallah..malam2..kalau tdo lambat..dgr org ngaji (baca) Al-Quran..sayu je rasa..rasa mcm aku ni banyak dosa sangat ngn Allah..Ustaz kata..bulan ramadhan..bulan brkat nak berdoa..sayu aku rasa..rugi xkejar pahal bulan puasa ni..

Tahun ni ramadan sorg2 lagi..berbuka ngn kawan2 jela..mcm tahun2 lepas..nk merasa dpt berbuka ngn Umi aku..kene balik kampung la..tu pun sehari sok nak raya..bru dapat rasa..tahun lepas aku xsempat berbuka sekali..sebab balik hujung2..harap tahun ni dapat berbuka sekali ngn Umi & adik bradik aku..Insyallah..

Hai..rindu kamu wahai ramadhan..aku berharap dapat kejar keberkatan Mu pada bulan yg Mulia ini..Aminn..

Ubadah Bin Somit ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda pada suatu hari ketika Ramadhan hampir menjelang: "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, di mana Allah melimpah ruahkan di dalamnya dengan keberkatan, menurunkan rahmat, mengampuni dosa-dosa kamu, memakbulkan doa-doa kamu, melihat di atas perlumbaan kamu untuk memperolehi kebaikan yang besar dan berbangga mengenaimu di hadapan malaikat-malaikat. Maka tunjukkanlah kepada Allah Taala kebaikan dari kamu. Sesungguhnya orang yang bernasib malang ialah dia yang dinafikan daripada rahmat Allah pada bulan ini."

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Terdapat tiga jenis orang yang doa mereka tidak ditolak; doa daripada orang yang berpuasa sehinggalah dia berbuka puasa; imam (penguasa) yang adil, dan orang yang dizalimi yang kerana doanya itu Allah mengangkatnya melepasi awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit dan Allah berfirman: "Daku bersumpah demi kemuliaanKu, sesungguhnya Daku pasti menolongmu walaupun pada suatu masa nanti."

Kedai Kopi :- klo belum ganti pose..baik cepat..Selamat Berpuasa..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...