Saturday, July 23, 2011

Tanya Ustaz : Hukum Karaoke


Aku blogwalking kat blog iniwootwoot.com , pastu terjumpa isu karaoke ni..bukan ape..kadang bila aku stress kerja & boring2..aku layan karaoke juga..ngn kwn2 opis aku..Lelaki sume..xcmpur ngn popuan..nyanyi suka2..lepas tensen keje..so pd kwn2..harap dpt buat rujukan..buat aku juga..Karok tu karok juga..jgn over sgt..huhu..

-------------------------------------------------------------------

sumber ; wootwoot

Ok,sebelum korang confuse,segmen ni bukan segmen korang tanye aku ok,,aku bukan ustaz..haha..cume nak sebarkan hukum hakam,benda benda basic dalam islam supaya kite semua ‘at least’ dapat elakkan diri dari buat dosa secara tak sedar,ye dak ?

Ustaz tu,ustaz mana ? jangan risau,tentunya aku amek ustaz ustaz bertauliah yer..aku pon nak buat rujukan diri sendiri ^^

ok hukum karaoke..mari kite mulakan diskusi :

soalan lazim :

ustaz ,

saya suka berkaraoke, kadang kala saya berkaraoke bersama teman – lelaki di pusat karaoke yang berada di pusat membeli belah, adakah menjadi kesalahan, apakah hukum berhibur . lebih lagi di pusat karaoke .

jawapan ustaz kazim :

karaoke sesama lelaki apa masalahnya,jgn bercampur peempuan bukan mahram,jgn sampai lalai dr solat,jgm minum arak,lagu yg tak melalaikan,karaoke la tak dk masalah apa.

soalan lazim 2 :

Saya perempuan..Saya pun suka berkaraoke di tempat awam tetapi tertutup, sesama perempuan….bila menyanyi mesti suara kedengaran di luar ….tp orang tak nampak muka n tak kenal siapa. Bole tak Ustaz?

jawapan ustaz kazim :

kaedahnya,kalau suara perempuan tu dimerdukan dikhalayak ramai haram la.

kata ustaz azhar idrus :

Karaoke dirumah dan tidak bercampur laki perempuan hukumnya harus dengan syarat senikata tidak haram,

tiada orang yang haram mendengarnya, tidak mengganggu jiran, hormat waktu solatdan tidak terlalu lama.

Karaoke perlu berpada-pada untuk menghilangkan rasa penat atau jemu beribadah.

sambung beliau lagi :

karaoke di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram adalah haram..tak kire di mana tempat sekalipon


Kedai Kopi : Karaoke perlu berpada-pada untuk menghilangkan rasa penat atau jemu beribadah.

2 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan. Harap maaf tlg jgn guna font warna kuning..berpinau membacanya.

    ReplyDelete
  2. Ya betul..sy pn xnmpk nk bce😊

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...